Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, April 9, 2011

Kita Mudah Ditipu

Penulis hanya mampu menggeleng kepala apabila membaca berita di akhbar tentang penipuan skim pelaburan yang mempropagandakan pelaburan halal. Dalam skim ini, sentimen Islam digunapakai bagi mengaburi mangsa. Memang jelas di dalam Al Quran ada menegaskan tentang golongan-golongan yang menggunakan ayat-ayat Allah untuk keuntungan dunia yang sedikit.

Apa yang menyedihkan, ada pelabur yang sanggup menghabiskan ratusan ribu ringgit kerana begitu yakin terhadap pelaburan berkenaan.Dengan kata lain, pelabur-pelabur beragama Islam dikhianati sekali lagi dan sekali lagi ditipu. Dari segi aspek lain juga mungkin kerugian ini disebabkan sifat tamak para pelabur itu sendiri.

Sebagai contoh, adalah amat melampau jika kita melabur hanya RM 1 dengan mengharapkan pulangan sebanyak RM 1000, iaitu sebanyak 100,000%. Lebih lebih lagi,dalam islam , pengambilan keuntungan yang amat melampau adalah ditegah sama sekali.

Benarlah kata pepatah bahawa  "Jerat tidak pernah lupakan Pelanduk" dan pengajarannya ialah, "'orang tamak selalu rugi".

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...