Bursa Malaysia

top_rightads

Friday, April 8, 2011

Dilema Usahawan Kecil

Dalam meneruskan cita-cita sebagai usahawan, sudah semestinya mereka yang terlibat akan menempuh segala macam cabaran dan rintangan.Namun apa yang penting bagi mereka yang ingin menjadi usahawan ialah dengan membekalkan diri dengan ilmu pengetahuan, kemahiran, disiplin yang tinggi, khidmat pelanggan , pengurusan kewangan dan sebagainya.

Kebanyakan usahawan kecil amat mahir dari segi produk dan pengurusan pelanggan. Namun begitu tidak ramai yang mempunyai kemahiran yang tinggi dalam menguruskan kewangan, terutamanya dari segi aspek menguruskan aliran wang tunai. Aspek yang sering diketepikan ialah perniagaan dan pemilik adalah dua entiti yang perlu dibezakan.

Pemilikan dan perniagaan perlu diuruskan secara professional. Segala kemasukan wang peribadi perlu dianggap penambahan modal kepada perniagaan, manakala setiap pengeluaran wang perniagaan bagi tujuan kegunaan pemilik secara peribadi perlulah direkodkan sebagai ambilan.Inilah dilema yang sering dialami oleh kebanyakan para usahawan kecil yang baru berjinak di dalam perniagaan.

Untuk berjaya, para usahawan tidak mempunyai pilihan selain daripada membezakan kedua-dua aspek berkenaan. Jika ini dapat dilakukan, ini adalah langkah pertama dalam mencapai kejayaan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...